25 maja w klasach od pierwszej do trzeciej szkoły podstawowej uruchomione zostaną zajęcia opiekuńcze. MEN przygotowało wytyczne dla dyrektorów
i nauczycieli. Informuje w nich, jak mają prowadzić zajęcia i konsultacje.
- Najmłodsi uczniowie będą pod opieką nauczycieli nauczania początkowego, częściowo będzie realizowana również podstawa programowa.
Po zakończeniu zajęć lekcyjnych opiekę nad dziećmi mają przejąć nauczyciele pracujący w świetlicach - Kolejną nowością, od 25 maja, będzie możliwość przeprowadzania konsultacji dla uczniów klas ósmych i maturzystów – to w związku ze zbliżającymi się egzaminami. Minister Piontkowski zapowiedział przy tej okazji, że za kilka dni zostaną podane wytyczne ws. egzaminów
- Jednocześnie nauka zdalna ma potrwać do 7 czerwca. Obecnie nie ma jeszcze decyzji, czy uczniowie będą się uczyli na odległość, czy wrócą do nauki stacjonarnej w szkołach po 7 czerwca. Nie ma jeszcze także decyzji,
w jaki sposób będzie wyglądała nauka od 8 do 26 czerwca
Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze dla uczniów klas I-III
Resort edukacji przygotował wytyczne, które mają pomóc nauczycielom i dyrektorom
w zorganizowaniu zajęć opiekuńczo-wychowawczych. Ich przywrócenie ma być ukłonem w stronę rodziców wracających do pracy.
Zalecenia, które przygotowało MEN, przedstawiamy poniżej.
- Dyrektor szkoły określi szczegółowy sposób sprawowania opieki,
jak i prowadzenia zajęć dydaktycznych dla dzieci, które będą przebywać
w szkole. Forma zajęć dydaktycznych jest uzależniona od warunków epidemicznych panujących na terenie gminy, w której szkoła się znajduje oraz od możliwości spełnienia wytycznych Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministra Edukacji Narodowej. - Zajęcia wynikające z realizacji podstawy programowej w klasach I-III szkoły podstawowej prowadzić będą nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, natomiast zajęcia opiekuńczo-wychowawcze wychowawcy świetlic szkolnych i w miarę możliwości inni – wskazani przez dyrektora szkoły – nauczyciele. Dyrektor, mając na uwadze warunki organizacyjne, zdecyduje o podziale uczniów do poszczególnych grup i ustali, którzy nauczyciele będą prowadzili zajęcia.
- Dyrektor szkoły, wspólnie z nauczycielami, oceni stan realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego dla poszczególnych klas I-III i rozplanuje pozostałe treści do 26 czerwca 2020 r., czyli do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Ponadto dyrektor z nauczycielami ustali, czy oraz w jakim zakresie potrzebna jest modyfikacja szkolnego zestawu programów nauczania i dostosuje sposób realizacji podstawy programowej odpowiednio dla uczniów przebywających
w szkole, jak i pozostających w domu. - Liczba godzin przeznaczonych na zajęcia dydaktyczne w szkole w formule stacjonarnej powinna być uzależniona od liczby dzieci, które w tych zajęciach fizycznie uczestniczą. Apelujemy do samorządów i dyrektorów szkół, by organizacja tych zajęć i ich godzinowy wymiar uwzględniał proporcję uczniów pozostających pod opieką w szkole i tych uczących się w domu.
- Nauczyciel w ramach swojego pensum może prowadzić zajęcia oraz przygotowywać i przekazywać materiały do kształcenia na odległość. Nauczycielowi, któremu dyrektor na nowo określił organizację zadań przysługują godziny ponadwymiarowe, jeśli jego tygodniowy wymiar zajęć dydaktycznych zostanie przekroczony.
Organizacja konsultacji z uczniami
Od 25 maja w szkołach odbywać się będą również konsultacje dla ósmoklasistów
i maturzystów, którzy będą zdawać w czerwcu egzaminy.
- Wymiar tych konsultacji zostanie uzależniony od potrzeb uczniów, a także warunków pracy szkoły. Ich harmonogram i organizację ustali dyrektor szkoły w porozumieniu
z nauczycielami. - Konsultacje mają charakter dobrowolny dla uczniów i od 25 maja br. są skierowane do tych, którzy już wkrótce przystąpią do egzaminów sprawdzających ich wiedzę. Zależy nam na tym, by w pierwszej kolejności umożliwić organizację konsultacji
z przedmiotów zdawanych na egzaminach, a w miarę potrzeb także z innych przedmiotów. Uczeń powinien mieć możliwość wyjaśnienia trudnych kwestii, usystematyzowania materiału czy rozmowy z nauczycielem. Konsultacje mają również umożliwić uczniom poprawę oceny na potrzebę klasyfikacji. - MEN apeluje do samorządów, dyrektorów szkół, aby wesprzeć szczególnie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy w tym roku przystąpią do egzaminu maturalnego. Prosimy również o zorganizowanie konsultacji pozostałym maturzystom.
- Od 1 czerwca br. uczniowie pozostałych klas ze szkół dla dzieci i młodzieży będą mieli możliwość korzystania z konsultacji ze wszystkich przedmiotów na terenie szkoły. O formie i terminach tych konsultacji rodziców i dzieci poinformuje dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę także sytuację epidemiczną na terenie jego gminy.
Kiedy matury i egzaminy ósmoklasisty?
Na ten moment nie zapowiedziano zmian w ustaleniach dotyczących sposobu wystawiania ocen czy terminu egzaminów. Z poprzednich rozporządzeń wynika,
że egzaminy maturalne rozpoczną się 8 czerwca od egzaminu z języka polskiego
i potrwają do końca miesiąca. Z kolei termin egzaminów ósmoklasistów został wyznaczony na 16 -18 czerwca. Natomiast 22 czerwca rozpoczną się egzaminy potwierdzające klasyfikacje zawodowe.
– Dzięki temu wszyscy uczniowie będę mogli starać się o dostanie do szkół wyższych czy licealnych – mówił pod koniec kwietnia minister edukacji Dariusz Piontkowski. Powiedział, że przewidziany został też dodatkowy termin matur na początku lipca dla tych, którzy nie mogliby zdawać w pierwszym terminie.
Egzaminy ósmoklasisty mają zostać sprawdzone do końca lipca, z kolei matury
do 11 sierpnia. Na początku września odbędą się ewentualne egzaminy poprawkowe.
Jak będzie wyglądać wystawianie ocen?
Zgodnie z rozporządzeniami Ministerstwa Edukacji Narodowej taka klasyfikacja
i ocenianie są możliwe. Podczas specjalnej konferencji szef MEN podkreślił,
że „w przypadku chociażby maturzystów, ten okres kształcenia na odległość, to około miesiąca. A przecież ci uczniowie, przez wcześniejszą część roku, w sposób tradycyjny, klasyczny, uczestniczyli w zajęciach i nie było żadnych problemów, aby taką klasyfikację dokonać”.
– I na podobnych zasadach będzie odbywała się klasyfikacja uczniów zarówno szkół podstawowych, jak i ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych – zapewnił. Jak wyjaśnił, „tam nauczyciele na pewno będą brali pod uwagę dotychczasowe wyniki, osiągnięcia uczniów z tej klasycznej formuły nauczenia”.
Piontkowski dodał, że nauczyciele mają prawo oceniać uczniów za ich aktywność, wykonywanie pracy w kształceniu na odległość. Na tej podstawie odbędzie się ostateczna klasyfikacja, wystawienie ocen końcowych.
Minister zaznaczył też, że rząd reaguje i pomaga tam, gdzie są problemy techniczne czy brakuje sprzętu. Dodał też, że „tam, gdzie nie ma możliwości korzystania z tych elektronicznych środków przekazu, jest możliwość innego sposobu nauczania, o którym rodzice powinni być poinformowani przez dyrekcje szkoły”.
Źródło: Onet https://kobieta.onet.pl/jak-maja-wygladac-zajecia-w-podstawowkach-sa-wytyczne-men/cb3cbfl
Redaktor KAROLINA ROGASKA
14 maja 2020 r.