Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, przerwa w nauczaniu stacjonarnym została wydłużona do 7 czerwca – do tego czasu nauczanie ma być zdalne, przewidziano jednak wyjątki. Co dalej ze zdalnym nauczaniem, egzaminami maturalnymi i ósmoklasistów, uczniami szkół branżowych i zasiłkami opiekuńczymi? Sprawdzamy!
Co dalej ze szkołami? Od 18 maja nowe rozporządzenia
- W Polsce od połowy marca we wszystkich szkołach wprowadzono naukę zdalną. Zgodnie z rozporządzeniem MEN trwa ona do 24 maja, kiedy to młodzież miała mieć możliwość powrotu do szkół – w zależności od rozwoju sytuacji związanej z epidemią koronawirusa.
- Gdyby rekomendacje ministra zdrowia były dla tego terminu niepomyślne, rząd zastrzegał sobie prawo do przesunięcia tego termin. Od 6 maja na nowo otwarte zostały żłobki i przedszkola, choć nie we wszystkich miejscowościach.
- W piątek, 15 maja premier Morawiecki ogłosił nowe rozporządzenia
w sprawie edukacji. Zmiany to m.in. zajęcia opiekuńcze dla najmłodszych uczniów szkół podstawowych i możliwości konsultacji w szkołach dla ósmoklasistów i maturzystów.
Wracają zajęcia praktyczne
Od najbliższego poniedziałku słuchacze ostatnich semestrów szkół policealnych będą mieli możliwość realizowania zajęć praktycznych. Przywrócona będzie też możliwość prowadzenia dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej zajęć rewalidacyjnych, rewalidacyjno-wychowawczych i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – udział
w nich będzie zależeć od decyzji rodzica.
Zachowany musi być reżim sanitarny:
- W grupie może przebywać do 12 słuchaczy. W uzasadnionych przypadkach,
za zgodą organu prowadzącego, można zwiększyć liczbę słuchaczy – nie więcej niż o dwóch. Przy określaniu liczby słuchaczy w grupie należy uwzględnić specyfikę zajęć praktycznych i wymagania określone w podstawie programowej. - Minimalna przestrzeń do zajęć dla słuchaczy w sali nie może być mniejsza niż
4 mkw. na osobę (słuchaczy i nauczycieli). - Z sali, w której prowadzone są zajęcia praktyczne, należy usunąć przedmioty
i sprzęty, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować. Wyposażenie wykorzystywane podczas zajęć należy dokładnie czyścić lub dezynfekować.
Możliwość organizacji zajęć dla niepełnosprawnych
18 maja przywrócona będzie też możliwość prowadzenia dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej zajęć rewalidacyjnych, rewalidacyjno-wychowawczych i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – udział w nich będzie zależeć od decyzji rodzica.
Organizując zajęcia dla uczniów niepełnosprawnych, należy zachować reżim sanitarny, m.in. często myć ręce, dezynfekować powierzchnie, w tym sprzęt rehabilitacyjny, wietrzyć pomieszczenia. W zajęciach nie mogą uczestniczyć dzieci i młodzież oraz kadra pedagogiczna, którzy są objęci kwarantanną lub izolacją albo mają objawy choroby zakaźnej.
MEN zaleca, aby z uczniami pracować indywidualnie lub w małych grupach o stałym składzie. Minimalna przestrzeń do prowadzenia zajęć dla dzieci i młodzieży w sali nie może być mniejsza niż 4 mkw. na jednego uczestnika zajęć i nauczyciela prowadzącego zajęcia oraz pomocy nauczyciela.
Kiedy nie ma zgody rodzica na udział w zajęciach, pojawia się ryzyko wynikające
z charakteru zajęć lub zagrożenie zdrowotne albo nie ma możliwości zorganizowania zajęć w sposób zmniejszający ryzyko, należy kontynuować pracę z uczniami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – pisze resort edukacji.
Najmłodsi uczniowie mogą wrócić do szkół
Od 25 maja będą prowadzone zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z elementami zajęć dydaktycznych dla dzieci z klas I- III szkoły podstawowej (rodzice także mogą zdecydować o nieuczęszczaniu ich dzieci) oraz konsultacje dla uczniów klas 8.
Od 1 czerwca uruchomione będą konsultacje dla uczniów ze wszystkich klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
W przypadku zajęć w klasach I-III szkół podstawowych realizacja podstawy programowej ma się odbywać w formie ustalonej przez dyrektora szkoły. Powinien on ustalić – we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania
w poszczególnych oddziałach klas.
Zajęcia w ramach prowadzonej przez szkołę w klasach I-III działalności dydaktycznej będą prowadzili nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz inni nauczyciele uczący w tych klasach. Natomiast zajęcia w ramach działalności opiekuńczo-wychowawczej będą prowadzili wychowawcy świetlic szkolnych, a także inni nauczyciele zatrudnieni w szkole.
Zajęcia w klasach I-III nauczyciel będzie realizował w ramach obowiązującego go przed 12 marca tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, a w przypadku godzin przekraczających tygodniowy obowiązkowy wymiar – w ramach godzin ponadwymiarowych. Jeśli dyrektor zleci prowadzenie tych zajęć nauczycielowi, który prowadzi również zajęcia zdalne, powinien na nowo określić organizację pracy nauczyciela.
Konsultacje dla ósmoklasistów i maturzystów
Od 25 maja rząd daje możliwość przeprowadzania konsultacji dla uczniów klas ósmych
i maturzystów – to w związku ze zbliżającymi się egzaminami. Od 1 czerwca uruchomione będą konsultacje dla uczniów ze wszystkich klas szkół podstawowych
i ponadpodstawowych.
Dyrektorzy szkół muszą przygotować wszystko zgodnie z procedurami przychodzenia
i wychodzenia oraz przebywania uczniów w szkole, w tym w salach, bibliotece szkolnej
i szatni, uwzględniając zasady: 4 m2 na osobę, 2 m dystansu społecznego pomiędzy osobami i 1,5 m odstępu pomiędzy stolikami w sali podczas konsultacji. W grupie może przebywać do 12 uczniów. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, można zwiększyć liczbę dzieci, ale nie więcej niż o dwie osoby.
Przy wejściu do szkoły musi umieścić płyn do dezynfekcji rąk. W miarę możliwości do prowadzenia konsultacji nie powinni być angażowani nauczyciele i inni pracownicy powyżej 60. roku życia.
Z kolei nauczyciele powinni zapoznać uczniów z wprowadzonymi zasadami bezpieczeństwa, zwracać uwagę, by uczniowie często myli ręce i w miarę możliwości dopilnować, by nie pożyczali sobie przyborów i podręczników. Konsultacje powinni zorganizować z uwzględnieniem odległości pomiędzy stanowiskami nauki min. 1,5 m
(1 uczeń – 1 stolik), a salę wietrzyć co najmniej raz na godzinę.
Wytyczne skierowano też do uczniów. Jeśli są chorzy lub choruje albo jest w izolacji ktoś z ich domowników, nie powinni umawiać się na konsultacje. MEN prosi też, by – jeśli uczniowie nie mogą przyjść na konsultacje – zgłosili to wcześniej, nauczyciel będzie mógł wtedy zaprosić w zastępstwie innego ucznia. Resort przypomina też, by uczniowie w drodze do i ze szkoły zasłaniali usta i nos, a przed wejściem do szkoły dezynfekowali ręce.
Wytyczne dotyczące egzaminów
Zgodnie z ogłoszonym harmonogramem egzaminy maturalne rozpoczną się 8 czerwca, a egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzony od 16 do 18 czerwca br. W tym roku nie będzie ustnych egzaminów maturalnych. Wśród wytycznych, które są obowiązkowe, podkreślone zostały w szczególności kwestie dotyczące zachowania społecznego dystansu oraz dezynfekcji, w tym:
- obowiązek zakrywania ust i nosa przez zdających, do momentu zajęcia miejsca
w sali egzaminacyjnej; - konieczność ustawienia ławek w sali egzaminacyjnej w taki sposób, aby pomiędzy zdającymi zachowany był co najmniej 1,5-metrowy odstęp w każdym kierunku;
- obowiązek dezynfekcji ławek i krzeseł w sali egzaminacyjnej przed i po każdym egzaminie oraz materiałów, sprzętów i narzędzi, z których korzysta więcej niż jeden zdający;
- konieczność korzystania przez każdego zdającego z własnych przyborów piśmienniczych, linijki, cyrkla, kalkulatora itd.;
- wdrożenia wszelkich możliwych rozwiązań, które pozwolą uniknąć tworzenia się grup zdających przed szkołą oraz przed salą egzaminacyjną przed rozpoczęciem egzaminu oraz po jego zakończeniu – podane są przykładowe sposoby, dyrektor szkoły może wdrożyć inne, bardziej właściwe w konkretnym kontekście.
Jak będą wyglądały matury i egzamin ósmoklasisty? Są wytyczne MEN
Matury oraz egzaminy ósmoklasisty i zawodowe odbędą się mimo pandemii koronawirusa. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało wytyczne dotyczące tego, jak mają przebiegać egzaminy i jakich obostrzeń sanitarnych należy przestrzegać.
- Na egzamin może przyjść wyłącznie osoba zdrowa (zdający, nauczyciel, inny pracownik szkoły), bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną.
- Zdający, nauczyciel oraz każda inna osoba uczestnicząca w przeprowadzaniu egzaminu nie może przyjść na egzamin, jeżeli przebywa w domu z osobą na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych albo sama jest objęta kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych.
- Rodzic/Prawny opiekun nie może wejść z dzieckiem na teren szkoły, z wyjątkiem sytuacji, kiedy zdający wymaga pomocy np. w poruszaniu się.
- Zdający nie powinni wnosić na teren szkoły zbędnych rzeczy, w tym książek, telefonów komórkowych, maskotek.
- Na egzaminie każdy zdający korzysta z własnych przyborów piśmienniczych, linijki, cyrkla, kalkulatora itd. Jeżeli szkoła zdecyduje o zapewnieniu np. przyborów piśmienniczych albo kalkulatorów rezerwowych dla zdających – konieczna jest ich dezynfekcja. W przypadku materiałów jednorazowych, których zdający nie zwracają, dezynfekcja nie jest konieczna. Zdający nie mogą pożyczać przyborów od innych zdających.
- Cudzoziemcy przystępujący do danego egzaminu, którym jako sposób dostosowania egzaminu przyznano możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego, są zobowiązani przynieść własne słowniki, które przed egzaminem powinny zostać sprawdzone przez członka zespołu nadzorującego (w rękawiczkach).
- Szkoła nie zapewnia wody pitnej. Na egzamin należy przynieść własną butelkę z wodą.
- Na terenie szkoły nie ma możliwości zapewnienia posiłków.
- Osoby przystępujące do więcej niż jednego egzaminu w ciągu dnia będą mogły zjeść przyniesione przez siebie produkty w przerwie między egzaminami.
- Osoby, które przystępują do dwóch egzaminów jednego dnia, mogą w czasie przerwy opuścić budynek szkoły albo oczekiwać na terenie szkoły na rozpoczęcie kolejnego egzaminu danego dnia, jeżeli zapewniona jest odpowiednia przestrzeń.
- Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego zapewnia kilku rezerwowych członków zespołów nadzorujących, którzy będą mogli, nawet w dniu egzaminu, zastąpić osoby, które z uzasadnionych powodów, w tym ze względu na chorobę, nie będą mogły przyjść do pracy w dniu egzaminu.
- Podczas egzaminu w szkole mogą przebywać wyłącznie:
- zdający
- osoby zaangażowane w przeprowadzanie egzaminu, tj. członkowie zespołów nadzorujących, obserwatorzy, egzaminatorzy, specjaliści pracujący ze zdającymi, którym przyznano dostosowanie warunków lub formy przeprowadzania egzaminu, osoby wyznaczone do przygotowania i obsługi oraz obsługujące sprzęt
i urządzenia wykorzystywane w czasie egzaminu (np. komputery, sprzęt medyczny), asystenci techniczni - inni pracownicy szkoły odpowiedzialni za utrzymanie obiektu w czystości, dezynfekcję, obsługę szatni itp.
- uczniowie innych klas oraz nauczyciele, jeżeli nie ma możliwości zrezygnowania z przeprowadzania zajęć edukacyjnych w dniu przeprowadzania egzaminu
- pracownicy odpowiednich służb, np. medycznych, jeżeli wystąpi taka konieczność.
Niedozwolone jest przebywanie na terenie szkoły osób innych niż wyżej wymienione,
w tym rodziców/prawnych opiekunów uczniów (z wyjątkiem sytuacji, gdy zgodę na taki sposób dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu wydał dyrektor OKE, lub jeżeli zdający wymaga pomocy np. w poruszaniu się), przedstawicieli mediów.
Jeżeli to możliwe, w dniach, w których jest przeprowadzany egzamin, w szkole nie należy prowadzić zajęć edukacyjnych dla innych uczniów lub należy rozpocząć prowadzenie zajęć po zakończeniu egzaminu w danym dniu i zdezynfekowaniu pomieszczeń.
Od 22 maja możliwe zakwaterowanie w internacie
Z kolei od 22 maja dopuszczono możliwość zakwaterowania uczniów w internacie zorganizowanym w szkole, w szczególności tych, którzy korzystają z konsultacji. Umożliwiono też realizację stażu uczniowskiego i praktyk zawodowych dla uczniów ostatnich klas. Przewidziano też możliwość udostępniania sal i pracowni dla uczniów szkół artystycznych przygotowujących się do egzaminów dyplomowych.
Drugie z ogłoszonych w piątek rozporządzeń – w sprawie szczególnych rozwiązań
w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, doprecyzowuje sposób realizacji zadań placówek podczas czasowego ograniczenia ich funkcjonowania.
Rząd przedłuża możliwość pobierania zasiłku opiekuńczego
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługujący rodzicom w związku z zamknięciem placówek opiekuńczych został przedłużony do 14 czerwca – wynika z rozporządzenia Rady Ministrów. Z zasiłku będą mogli skorzystać także rodzice, którzy pomimo otwarcia placówek, nie wyślą do nich dzieci.
W opublikowanym dokumencie wskazano, że dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje przez okres, na jaki zostały zamknięte żłobki, kluby dziecięce, przedszkola, szkoły, placówki pobytu dziennego oraz inne placówki lub w związku z niemożnością sprawowania opieki przez nianie lub opiekunów dziennych z powodu COVID-19.
Z dodatkowego zasiłku będą mogli skorzystać rodzice i opiekunowie, którzy nie mogą posłać dzieci do placówek opiekuńczych z powodu zamknięcia tych placówek w związku z epidemią, ale także rodzice i opiekunowie, którzy pomimo otwarcia takiej placówki nie zdecydują się na posłanie do niej dziecka.
Zasiłek opiekuńczy jest wypłacany za każdy dzień sprawowania opieki. Przysługuje on matce lub ojcu dziecka, a wypłacany jest temu z rodziców, który o niego wystąpi.
O korzystaniu z zasiłku pracownik powinien poinformować swojego pracodawcę, zleceniobiorca – swojego zleceniodawcę, a osoba prowadząca działalność gospodarczą bezpośrednio do ZUS.
Dodatkowego zasiłku nie wlicza się do limitu 60 dni zasiłku opiekuńczego w roku kalendarzowym, przyznawanego na tzw. ogólnych zasadach.
Źródło: Onet
17 maja 2020 r. https://kobieta.onet.pl/koronawirus-w-polsce-co-dalej-ze-szkolami-lekcje-egzaminy-zasilki/2v6ly2r