25 maja w klasach od pierwszej do trzeciej szkoły podstawowej uruchomione zostaną zajęcia opiekuńcze. MEN przygotowało wytyczne dla dyrektorów
i nauczycieli. Informuje w nich, jak mają prowadzić zajęcia i konsultacje.

  • Najmłodsi uczniowie będą pod opieką nauczycieli nauczania początkowego, częściowo będzie realizowana również podstawa programowa.
    Po zakończeniu zajęć lekcyjnych opiekę nad dziećmi mają przejąć nauczyciele pracujący w świetlicach
  • Kolejną nowością, od 25 maja, będzie możliwość przeprowadzania konsultacji dla uczniów klas ósmych i maturzystów – to w związku ze zbliżającymi się egzaminami. Minister Piontkowski zapowiedział przy tej okazji, że za kilka dni zostaną podane wytyczne ws. egzaminów
  • Jednocześnie nauka zdalna ma potrwać do 7 czerwca. Obecnie nie ma jeszcze decyzji, czy uczniowie będą się uczyli na odległość, czy wrócą do nauki stacjonarnej w szkołach po 7 czerwca. Nie ma jeszcze także decyzji,
    w jaki sposób będzie wyglądała nauka od 8 do 26 czerwca

Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze dla uczniów klas I-III

Resort edukacji przygotował wytyczne, które mają pomóc nauczycielom i dyrektorom
w zorganizowaniu zajęć opiekuńczo-wychowawczych. Ich przywrócenie ma być ukłonem w stronę rodziców wracających do pracy.

Zalecenia, które przygotowało MEN, przedstawiamy poniżej.

  1. Dyrektor szkoły określi szczegółowy sposób sprawowania opieki,
    jak i prowadzenia zajęć dydaktycznych dla dzieci, które będą przebywać
    w szkole. Forma zajęć dydaktycznych jest uzależniona od warunków epidemicznych panujących na terenie gminy, w której szkoła się znajduje oraz od możliwości spełnienia wytycznych Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministra Edukacji Narodowej.
  2. Zajęcia wynikające z realizacji podstawy programowej w klasach I-III szkoły podstawowej prowadzić będą nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, natomiast zajęcia opiekuńczo-wychowawcze wychowawcy świetlic szkolnych i w miarę możliwości inni – wskazani przez dyrektora szkoły – nauczyciele. Dyrektor, mając na uwadze warunki organizacyjne, zdecyduje o podziale uczniów do poszczególnych grup i ustali, którzy nauczyciele będą prowadzili zajęcia.
  3. Dyrektor szkoły, wspólnie z nauczycielami, oceni stan realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego dla poszczególnych klas I-III i rozplanuje pozostałe treści do 26 czerwca 2020 r., czyli do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  4. Ponadto dyrektor z nauczycielami ustali, czy oraz w jakim zakresie potrzebna jest modyfikacja szkolnego zestawu programów nauczania i dostosuje sposób realizacji podstawy programowej odpowiednio dla uczniów przebywających
    w szkole, jak i pozostających w domu.
  5. Liczba godzin przeznaczonych na zajęcia dydaktyczne w szkole w formule stacjonarnej powinna być uzależniona od liczby dzieci, które w tych zajęciach fizycznie uczestniczą. Apelujemy do samorządów i dyrektorów szkół, by organizacja tych zajęć i ich godzinowy wymiar uwzględniał proporcję uczniów pozostających pod opieką w szkole i tych uczących się w domu.
  6. Nauczyciel w ramach swojego pensum może prowadzić zajęcia oraz przygotowywać i przekazywać materiały do kształcenia na odległość. Nauczycielowi, któremu dyrektor na nowo określił organizację zadań przysługują godziny ponadwymiarowe, jeśli jego tygodniowy wymiar zajęć dydaktycznych zostanie przekroczony.

Organizacja konsultacji z uczniami

Od 25 maja w szkołach odbywać się będą również konsultacje dla ósmoklasistów
i maturzystów, którzy będą zdawać w czerwcu egzaminy.

  1. Wymiar tych konsultacji zostanie uzależniony od potrzeb uczniów, a także warunków pracy szkoły. Ich harmonogram i organizację ustali dyrektor szkoły w porozumieniu
    z nauczycielami.
  2. Konsultacje mają charakter dobrowolny dla uczniów i od 25 maja br. są skierowane do tych, którzy już wkrótce przystąpią do egzaminów sprawdzających ich wiedzę. Zależy nam na tym, by w pierwszej kolejności umożliwić organizację konsultacji
    z przedmiotów zdawanych na egzaminach, a w miarę potrzeb także z innych przedmiotów. Uczeń powinien mieć możliwość wyjaśnienia trudnych kwestii, usystematyzowania materiału czy rozmowy z nauczycielem. Konsultacje mają również umożliwić uczniom poprawę oceny na potrzebę klasyfikacji.
  3. MEN apeluje do samorządów, dyrektorów szkół, aby wesprzeć szczególnie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy w tym roku przystąpią do egzaminu maturalnego. Prosimy również o zorganizowanie konsultacji pozostałym maturzystom.
  4. Od 1 czerwca br. uczniowie pozostałych klas ze szkół dla dzieci i młodzieży będą mieli możliwość korzystania z konsultacji ze wszystkich przedmiotów na terenie szkoły. O formie i terminach tych konsultacji rodziców i dzieci poinformuje dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę także sytuację epidemiczną na terenie jego gminy.

Kiedy matury i egzaminy ósmoklasisty?

Na ten moment nie zapowiedziano zmian w ustaleniach dotyczących sposobu wystawiania ocen czy terminu egzaminów. Z poprzednich rozporządzeń wynika,
że egzaminy maturalne rozpoczną się 8 czerwca od egzaminu z języka polskiego
i potrwają do końca miesiąca. Z kolei termin egzaminów ósmoklasistów został wyznaczony na 16 -18 czerwca. Natomiast 22 czerwca rozpoczną się egzaminy potwierdzające klasyfikacje zawodowe.

– Dzięki temu wszyscy uczniowie będę mogli starać się o dostanie do szkół wyższych czy licealnych – mówił pod koniec kwietnia minister edukacji Dariusz Piontkowski. Powiedział, że przewidziany został też dodatkowy termin matur na początku lipca dla tych, którzy nie mogliby zdawać w pierwszym terminie.

Egzaminy ósmoklasisty mają zostać sprawdzone do końca lipca, z kolei matury
do 11 sierpnia. Na początku września odbędą się ewentualne egzaminy poprawkowe.

Jak będzie wyglądać wystawianie ocen?

Zgodnie z rozporządzeniami Ministerstwa Edukacji Narodowej taka klasyfikacja
i ocenianie są możliwe. Podczas specjalnej konferencji szef MEN podkreślił,
że „w przypadku chociażby maturzystów, ten okres kształcenia na odległość, to około miesiąca. A przecież ci uczniowie, przez wcześniejszą część roku, w sposób tradycyjny, klasyczny, uczestniczyli w zajęciach i nie było żadnych problemów, aby taką klasyfikację dokonać”.

– I na podobnych zasadach będzie odbywała się klasyfikacja uczniów zarówno szkół podstawowych, jak i ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych – zapewnił. Jak wyjaśnił, „tam nauczyciele na pewno będą brali pod uwagę dotychczasowe wyniki, osiągnięcia uczniów z tej klasycznej formuły nauczenia”.

Piontkowski dodał, że nauczyciele mają prawo oceniać uczniów za ich aktywność, wykonywanie pracy w kształceniu na odległość. Na tej podstawie odbędzie się ostateczna klasyfikacja, wystawienie ocen końcowych.

Minister zaznaczył też, że rząd reaguje i pomaga tam, gdzie są problemy techniczne czy brakuje sprzętu. Dodał też, że „tam, gdzie nie ma możliwości korzystania z tych elektronicznych środków przekazu, jest możliwość innego sposobu nauczania, o którym rodzice powinni być poinformowani przez dyrekcje szkoły”.

Źródło: Onet https://kobieta.onet.pl/jak-maja-wygladac-zajecia-w-podstawowkach-sa-wytyczne-men/cb3cbfl

Redaktor KAROLINA ROGASKA

14 maja 2020 r.