27 lipca wiceminister zdrowia Waldemar Kraska powiedział: – Myślę, że decyzja w sprawie powrotu do stacjonarnej nauki w szkołach będzie podjęta na tydzień, dwa przed rozpoczęciem roku szkolnego. Podobnie będzie w październiku w przypadku wyższych uczelni.
Natomiast w ubiegłym tygodniu minister edukacji Dariusz Piontkowski poinformował na Twitterze: “Chcemy, aby uczniowie od września wrócili do tradycyjnej nauki w szkołach. Pracujemy nad przepisami, które zagwarantują bezpieczeństwo uczniów po powrocie do szkół”.
“Gdyby pojawiło się ognisko epidemii czy realne zagrożenie dla zdrowia uczniów i nauczycieli, chcemy, aby dyrektor, po zasięgnięciu opinii GIS, mógł szybko zareagować. Ważna będzie również rola kuratora” – napisał szef MEN.
Przypominamy, że już w czerwcu zaapelowaliśmy do MEN o wprowadzenie rozwiązań umożliwiających zdalne nauczanie od września w razie drugiej fali epidemii.
Propozycje ZNP:
W celu stworzenia kompleksowych rozwiązań w zakresie zdalnego kształcenia, niezbędnych dla uczniów, rodziców i nauczycieli, Związek Nauczycielstwa Polskiego wnioskuje o podjęcie przez resort edukacji działań polegających na:
1) doposażeniu placówek w niezbędny sprzęt komputerowy, aby umożliwić wypożyczenie komputerów/laptopów potrzebującym uczniom i nauczycielom i zapewnić im możliwość zdalnego kształcenia;
2) utworzeniu kompleksowej platformy edukacyjnej do zdalnej komunikacji, na której zostaną zamieszczone wszystkie istniejące i nowe e-materiały dydaktyczne dla uczniów i nauczycieli oraz specjalistów wspierających dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Bezpłatna i jednolita w całym kraju platforma edukacyjna powinna zawierać m.in.:
- e-zasoby do kształcenia dla wszystkich uczniów, dostosowane do wymogów podstawy programowej na każdym etapie edukacyjnym i z myślą o dzieciach o różnych potrzebach edukacyjnych,
- materiały edukacyjne instytucji nauki i kultury,
- narzędzia dla nauczycieli tworzących własne zasoby,
- poradniki dla uczniów i rodziców: Jak efektywnie korzystać z e-zasobów i organizować naukę w domu,
- szkolenia on-line dla nauczycieli o różnym poziomie zaawansowania,
- komunikator do prowadzenia wideokonferencji dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
3) zapewnieniu dostępu do szybkiego i darmowego internetu wszystkim uczestnikom zdalnego kształcenia;
4) zapewnieniu nauczycielom realizującym zdalne nauczanie stałej profesjonalnej pomocy z zakresu zdalnego kształcenia, ponieważ do tej pory nauczyciele pozbawieni byli odpowiedniego wsparcia (szkolenia i stałe konsultacje powinny być prowadzone przez ORE i lokalne ośrodki doskonalenia nauczycieli);
5) zintegrowaniu działań nauczycieli – specjalistów na rzecz dzieci, które pozostają pod ich opieką i wymagają stałego profesjonalnego wsparcia;
6) opracowaniu sposobu dokumentowania pracy nauczycieli realizujących kształcenie na odległość w celu wyeliminowania nieprawidłowości związanych z ich wynagrodzeniem;
7) uregulowaniu kwestii ponoszenia przez nauczycieli kosztów związanych z korzystaniem w pracy z własnego internetu i sprzętu komputerowego w związku z realizacją kształcenia na odległość;
8) modyfikacji podstawy programowej kształcenia dla wszystkich typów szkół poprzez dostosowanie jej do możliwości zdalnego kształcenia;
9) opracowaniu systemu wsparcia dla uczniów mających trudności w dostępie do kształcenia na odległość;
10) kompleksowym wsparciu uczniów ze środowisk mniej zamożnych oraz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.