W polskiej szkole nie brakuje solidarności! Brakuje pieniędzy, nauczycieli i dobrych rozwiązań prawnych.
Jako nauczyciele i nauczycielki jesteśmy całym sercem z naszymi uczniami i uczennicami, ale system oświaty jest dramatycznie niedofinansowany, co negatywnie odbija się na warunkach nauki i pracy.
Dlatego potrzebne jest pilne zwiększenie subwencji oświatowej na rok 2022!
Pomoc setkom tysięcy ukraińskich uchodźców uciekających przed skutkami toczącej się w Ukrainie wojny, to dziś najważniejsze zadanie dla rządu i samorządów, a także polskiego społeczeństwa. Pracownicy szkół i placówek oświatowych aktywnie włączyli się w pomoc uchodźcom i otoczyli opieką dziesiątki tysięcy dzieci i uczniów.
Niestety, nagłe zwiększenie liczby beneficjentów polskiego systemu oświaty nałożyło się na dotychczasowe poważne problemy polskiej szkoły i jej pracowników. Tymczasem Związek Nauczycielstwa Polskiego od wielu już miesięcy zwraca uwagę Pana Ministra na te problemy, zwłaszcza w kontekście niedostatecznych nakładów na oświatę, a także zamrożenia wzrostu wynagrodzeń nauczycieli.
– Nauczyciele i pracownicy oświaty od pierwszych godzin ataku na Ukrainę włączyli się w organizowanie pomocy dla uchodźców: organizują zbiórki, noclegi, udzielają wsparcia a teraz od kilku dni także uczą uchodźcze dzieci, które trafiły do polskich szkół i przedszkoli. Nauczyciele otoczyli opieką dziesiątki tysięcy dzieci i uczniów. Stanęli na wysokości zadania – mówił na konferencji prasowej 16 marca prezes ZNP Sławomir Broniarz.
Jako nauczyciele i nauczycielki jesteśmy całym sercem z naszymi uczniami i uczennicami, ale system oświaty jest dramatycznie niedofinansowany, co negatywnie odbija się na warunkach nauki i pracy. Dlatego potrzebne jest pilne zwiększenie subwencji oświatowej na rok 2022! Uważamy, że zwiększenie zadań i obowiązków powinno przebiegać równolegle ze wzrostem wynagrodzeń i zwiększeniem subwencji oświatowej. Mamy więcej uczniów, więcej zadań, a tyle samo pieniędzy na zorganizowanie edukacji i taką samą liczbę nauczycieli (z kryzysem kadrowym polska oświata boryka się już od dwóch lat). Postulaty ZNP to:
– zwiększenie subwencji oświatowej na rok 2022,
– wzrost wynagrodzeń nauczycieli (aby zachęcić nowe osoby do pracy w oświacie i zapobiec odejściom nauczycieli ze szkół i przedszkoli),
– pilne uporządkowanie prawne edukacji dzieci z Ukrainy. Proponujemy m.in.:
- zmianę zasad oceniania i klasyfikowania osób niebędących obywatelami polskimi poprzez wyłączenie uczniów z Ukrainy z obowiązujących ogólnie zasad oceniania i klasyfikowania w polskich szkołach (przynajmniej do końca czerwca);
- umożliwienie nauczycielom z Ukrainy podejmowanie pracy na stanowisku nauczyciela i pomocy nauczyciela;
- przygotowanie odpowiedniej liczby nauczycieli języka polskiego, jako obcego,
- zapewnienie odpowiedniej liczby podręczników do nauki języka polskiego jako obcego,
- umożliwienie powszechnego zatrudniania asystentów w szkołach i przedszkolach,
- wyposażenie dzieci uchodźczych w wyprawki szkolne / przedszkolne oraz potrzebne podręczniki za darmo,
- zapewnienie uczniom odpowiednio zorganizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
16 marca 2022 r. ZNP złożył wniosek do MEiN o pilne spotkanie z przedstawicielami ZNP w celu omówienie bieżących problemów systemu oświaty, wynikających z nagłego wzrostu liczby dzieci i młodzieży uczęszczających do polskich szkół, przedszkoli i placówek oświatowych.