Związek Nauczycielstwa Polskiego domaga się: 

  • zwiększenia nakładów na oświatę i wychowanie,
  • 20% wzrostu wynagrodzenia nauczycieli z wyrównaniem od 1 stycznia br., wzrostu wynagrodzeń pracowników niepedagogicznych,
  • oraz powiązania nauczycielskich wynagrodzeń ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce. 

KONFERENCJĘ ZNP I FZZ można obejrzeć na profilu ZNP na FACEBOOKU: @znpedupl

https://www.facebook.com/znpedupl/videos/1675298696176537

Sławomir Broniarz, prezes ZNP; Sławomir Wittkowicz, przewodniczący WZZ Forum – Oświata oraz Janusz Szczerba, prezes RSzWiN ZNP.

– Jeśli mamy ratować polską szkołę przed odejściem najlepszych specjalistów do innych branż i zapewnić dzieciom wsparcie dobrze przygotowanych i wykształconych nauczycieli oraz utrzymać jakość edukacji na poziomie, pensje w oświacie muszą wzrosnąć – mówił na konferencji prasowej Sławomir Broniarz, prezes ZNP. – Oczekujemy także podjęcia rozmów w sprawie wzrostów wynagrodzenia pracowników niebędących nauczycielami.

Konferencja odbyła się 30 marca 2022 roku z udziałem przewodniczącego WZZ Forum – Oświata i prezesa RSzWiN ZNP.

– Chciałbym zacząć od wyrazów podziękowania dla wszystkich nauczycieli i pracowników oświaty, tych wszystkich, którzy w sposób niezwykle gościnny i z ogromnym zaangażowaniem odnoszą się do uchodźców z Ukrainy. Zarówno w przedszkolach, w szkołach podstawowych, średnich, na uczelniach wyższych – podkreślił prezes ZNP Sławomir Broniarz, który ma nadzieje, że “nie zostaną tu pozostawione sami sobie i otrzymają wsparcie ze strony ministerstwa edukacji oraz samorządów lokalnych”.

OECD: Polskie państwo płaci nauczycielom skandalicznie mało

Prezes ZNP przypomniał, że OECD w najnowszej edycji raportu „Education at a Glance” nie pozostawia złudzeń – polskie państwo płaci nauczycielom skandalicznie mało.  Specjaliści z OECD porównali zarobki nauczycieli szkół podstawowych m.in. po przepracowaniu 10 lat. W tym zestawieniu polscy nauczyciele znaleźli się na czwartym miejscu od końca (!) wśród krajów OECD. Gorzej zarabiają jedynie nauczyciele na Węgrzech, Słowacji i w Grecji. W raporcie porównano także maksymalne zarobki nauczycieli szkół podstawowych w szczytowym momencie kariery. Wynagrodzenie polskiego nauczyciela w szczytowym punkcie kariery stanowi zaledwie 55,2 proc. średnich zarobków nauczycielskich w OECD i 54,8 proc. średniej w UE. 

Od stycznia 2022 r. duża część nauczycieli w Polsce otrzymuje dodatek wyrównawczy, bo ich pensja jest niższa od wynagrodzenia minimalnego! Od 1 stycznia 2022 r. minimalne wynagrodzenie wzrosło o 210 zł – do 3010 zł. Młody nauczyciel z tytułem magistra i przygotowaniem pedagogicznym zarabia obecnie 2949 zł brutto, czyli o 61 zł mniej niż wynosi nowa stawka dla osób bez wykształcenia i pracujących na najniższej krajowej!  

GUS: Płace nauczycieli

W listopadzie ub.r. Główny Urząd Statystyczny przygotował raport na temat zarobków w gospodarce. Wymieniono w nim przeciętne zarobki różnych grup pracowników. Wśród nich także pracowników, których określono mianem “wykonujących prace proste”. Pensja pracownika wykonującego “proste prace” to 3576 zł brutto. Płaca zasadnicze aż w 11 z 12 grup zaszeregowania nauczycieli jest niższe od pensji osoby wykonującej „proste prace”?  

Nauczyciel stażysta z licencjatem, otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 2800 zł. To o prawie 800 zł mniej! Jego kolega z tytułem magistra, a więc po dwóch dodatkowych latach studiowania, może liczyć 2818 zł brutto! Trzysta tysięcy polskich nauczycieli otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze mniejsze niż osoby, którym pracodawcy zlecają wykonywanie „prac prostych”. 

Wspólne działania ZNP i FZZ

W lutym br. dwa związki – Związek Nauczycielstwa Polskiego i WZZ „Forum – Oświata” – poinformowały, że aktualne są wspólne ustalenia zawarte w porozumieniu związków zawodowych z 13 października 2021 r., zgodnie z którymi domagamy się wzrostu wynagrodzeń oraz:

  • powiązania wysokości minimalnych stawek wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej,
  • przywrócenia nauczycielom uprawnień do emerytur na zasadach określonych w art. 88 Karty Nauczyciela.

ZNP i FZZ wystąpiły do Rady Dialogu Społecznego o dokonanie zmian w ustawie o rozwiązywaniu sporów zbiorowych w celu umożliwienia prowadzenia sporu zbiorowego w oświacie ze stroną rządową oraz samorządową (a nie jak dziś z dyrektorem placówki).

ZNP i FZZ deklarują podjęcie wspólnych działań na rzecz wzrostu wynagrodzeń w oświacie.

Rada Dialogu Społecznego

W środę, 30 marca Rada Dialogu Społecznego m.in. z udziałem ministra edukacji zajmie się aktualnymi problemami w oświacie. Posiedzenie Rady Dialogu Społecznego rozpocznie się o godz. 11.00 w Centrum Partnerstwa Społecznego Dialog przy ul. Bolesława Limanowskiego 23 w Warszawie.